Årets första kvartal påvisar ett stabilt kassaflöde och strategiska framsteg, även om inledningen på året bjuder på en negativ tillväxt som delvis kan förklaras av försvårade installationsförutsättningar givet vinterperioden. Jämfört med första kvartalet föregående år har bolaget en negativ tillväxt om -25%, vilket även kan förklaras med att 2024 hade ett exceptionellt starkt inledande första kvartal och av fördröjda projektstarter under 2025. Årets inledande semesterperiod och säsongsvariationen påverkade även EBITA-lönsamheten som landade på 6% under kvartalet, vilket är lågt jämfört med både våra finansiella mål och historisk lönsamhet i MastIT Group (men samtidigt betydligt över genomsnittet i branschen). Trots lägre omsättning visar MastIT Group en stark finansiell motståndskraft. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 22 MSEK (6 MSEK), vilket bekräftar en fortsatt god kostnadskontroll, effektiv projektstyrning och stabil grund i den operativa verksamheten.
Koncernen har under perioden 2025 haft en personalstyrka motsvarande upp till 78 FTE, där olika specialister och installatörer ingår i form av både egna anställda och externa resurser (kontrakterade genomunderleverantörer). Medelantalet direktanställda vid bolagets huvudkontor har under första kvartalet legat på 33 personer över perioden 2025.
Under första kvartalet har MastIIT Group genomfört första fasen av inomhustäckning åt samtliga svenska mobiloperatörer i Avicii Arena i samarbete med Stockholm Live och Tre. Under kvartalet har även ett avtal för installation och underhåll åt svensk myndighet, vilket adderar ett nytt segment inom bolagets verksamhet. Bolagets första kvartal 2025 med en negativ tillväxtutveckling kan även delvis förklaras av ett pågående skifte där bolagets projekt bedrivs via infrastrukturbolag kontra telekomoperatörer, och denna övergång har förskjutit projekt framåt eftersom det inneburit förseningar i bygglovsprocesserna och site acquisition-arbetet som behöver vara på plats innan bolaget kan starta upp projekten. Bolagets orderingång ökar under årets första kvartal, men projekten förskjutits framåt till andra delen av året.
Vi går in i det andra kvartalet med god projektpipeline, nyetablerade kanaler till parallella affärssegment, ökad efterfrågan av inomhustäckning och fortsatt mycket starka kundrelationer. Vårt fokus ligger på att realisera uppskjutna projekt, fortsätta utveckla det nyetablerade myndighetssegmentet och säkerställa att organisationen är rustad för tillväxt. Våra kunders installationsprojekt inom mobil infrastruktur bedöms återupptas med full kapacitet under kommande kvartal.
MastIT Group bedömer att marknaden för mobil infrastruktur erbjuder starka långsiktiga tillväxtmöjligheter där koncernen har potential att ta marknadsandelar både inom sina egna kärnområden och nya verksamhetsområden. Den snabba tekniska utvecklingen och det ökande behovet av hög tillgänglighet, kapacitet och driftsäkerhet inom kommunikationsnät baserat på ett allt större antal uppkopplade produkter och tjänster (exempelvis inom IoT (Internet of Things) och autonoma och självkörande fordon) driver tillväxten inom branschen. Marknaden för mobil infrastruktur förväntas fortsätta att växa under de kommande åren, drivet av utbyggnaden av 5G och behovet av förtätningen av mobila infrastrukturen för att kunna erbjuda ökad bandbredd och dataöverföring.
Kontakta gärna bolagets VD Michael Alex för ytterligare information, och diskussioner om framtida samarbeten.
![Mastit.logo[40]](https://mastit.se/wp-content/uploads/2023/02/Mastit.logo40.png)

0 kommentarer